Wstęp
Jeśli Twoja apka używa WebAPI, warto zatroszczyć się o ponawianie żądań HTTP właśnie do tych API. Stosuje się to z kilku powodów, o których piszę niżej.
W tym artykule przedstawię Ci najlepsze praktyki, jakie możesz wykorzystać.
O tworzeniu własnego klienta WebAPI i różnych uproszczeniach, które możemy zastosować, pisałem już w tym artykule. Ten, który czytasz, potraktuj jako rozszerzenie i coś, co warto zastosować w prawdziwym kodzie.
Jeśli jesteś zainteresowany tylko konkretnym rozwiązaniem, rozwiń poniższy akapit:
Na szybko
- Pobierz Nuget:
Microsoft.Extensions.Http.Polly
- Przy rejestracji klienta Http dodaj kod:
builder.Services.AddHttpClient<IndexModel>((client) =>
{
client.BaseAddress = new Uri("https://example/com/");
}).AddTransientHttpErrorPolicy(policy =>
policy.OrResult(x => x.StatusCode == HttpStatusCode.TooManyRequests)
.WaitAndRetryAsync(Backoff.DecorrelatedJitterBackoffV2(TimeSpan.FromSeconds(1), 3)));
Teraz możesz już używać HttpClienta
otrzymanego z dependency injection w standardowy sposób. Wszystko załatwia pobrana biblioteka i metoda AddTransientHttpErrorPolicy
.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej, przeczytaj cały artykuł.
Po co ponawiać żądania?
Jeśli pobierasz jakieś dane z WebApi możesz spotkać się z kilkoma odpowiedziami poza poprawną. Wtedy masz dwie opcje – pokazać użytkownikowi błąd. No i cześć. Albo spróbować ponowić żądanie, może za drugim razem się uda, a doświadczenie użytkownika z Twoją aplikacją będzie lepsze.
Odpowiedzi, po których warto ponowić żądanie to na przykład:
Wewnętrzny błąd serwera
Czyli kody odpowiedzi 5xx
.
Oznacza to, że serwer ma aktualnie problem ze sobą. Mamy nadzieję, że chwilowy. W najgorszym wypadku, programiści czegoś nie przewidzieli i kod po prostu się wywala. Jeśli jednak jest to chwilowy problem, warto spróbować ponowić żądanie. Być może problem za chwilę zniknie.
Throttling
Kod 429: Too Many Requests
.
Ten problem oznacza, że klient (Twoja aplikacja) zbyt często odpytuje serwer. Serwer ma ustawiony jakiś rate limit
, co oznacza że możemy do niego strzelić określoną ilość razy w określonym czasie. To może być też ograniczone do ilości przesłanych danych. Więc jeśli otrzymasz odpowiedź 429 oznacza to, że za jakiś czas powinieneś ponowić żądanie i będzie git.
A co przy braku szukanego zasobu, skoro został utworzony?
Stare, dobre 404
.
No… tutaj ponawianie ma sens tylko w jednej sytuacji. Kiedy wcześniej próbowałeś stworzyć zasób, ale to chwilę może zająć. A samo WebApi jest asynchroniczne. O asynchronicznych WebApi pisałem w tym artykule. W innym wypadku powtarzanie żądania przy tym kodzie nie ma żadnego sensu. Czyli zasadniczo nie powinieneś dostać takiej sytuacji, jeśli poprawnie obsługujesz asynchroniczne WebApi.
Ponawianie żądania – z czym to się je?
Zasadniczo sytuacja jest ciekawa. Bo nie ma innej opcji jak tylko ponawianie żądania w jakiejś pętli. Jednakże można to robić zarówno źle jak i dobrze. I źle to np. samemu tworzyć takie mechanizmy.
I możesz napisać sobie coś najprostszego w stylu (tylko fragment kodu):
HttpResponseMessage response;
try
{
response = await _httpClient.GetAsync("api/get-data");
switch(response.StatusCode)
{
case ....
//jakoś zrób retry
}
}catch(HttpRequestException ex)
{
switch(ex.StatusCode)
{
case ...
//jakoś zrób retry
}
}
To oczywiście nie dość, że ciężko jest reużyć, to jest brzydkie. Nie dość, że jest brzydkie, to sam musisz oprogramować jakieś standardowe zachowania. Sam musisz:
- napisać kolejne mechanizmy do ponawiania requestu,
- pilnować, czy nie ponawiasz requestu nieskończoną ilość razy,
- pilnować, czy ponawiasz go dostatecznie długo, ale nie za długo,
- napisać coś, co pozwoli Ci ponawiać request po jakimś delayu, a nie od razu,
- i pewnie mnóstwo innych rzeczy.
Wpadasz w dużą ilość pułapek, zaczynasz trafiać na mnóstwo zduplikowanego kodu i koniec końców okazuje się, że tworzysz jakiś skomplikowany mechanizm albo nawet cały projekt, którego jedynym zadaniem jest tak naprawdę ponowienie requestu w pewnych warunkach… Zamiast skupić się na faktycznej robocie.
Co jaki czas ponawiać request?
Na to pytanie będziesz musiał odpowiedzieć sobie tak, czy inaczej. Nie możesz ponawiać requestu bez żadnej przerwy, np. tak
public async Task<HttpResponseMessage> SendRequest()
{
HttpResponseMessage response;
try
{
return await _httpClient.GetAsync("api/get-data");
}catch(HttpRequestException ex)
{
return await SendRequest();
}
}
Weź pod uwagę kilka rzeczy:
- ten kod jest pozbawiony kluczowych elementów (np. sprawdzania kodu odpowiedzi)
- zakładamy, że posiadamy tutaj ochronę przed nieskończoną rekukrencją
Tutaj będziesz ponawiał requesty jeden za drugim bez żadnej przerwy. Nie jest to dobre podejście, bo bombardujesz zupełnie bez sensu API. No i nie dajesz odetchnąć procesorowi.
Lepiej zrobić chociażby coś takiego:
public async Task<HttpResponseMessage> SendRequest()
{
HttpResponseMessage response;
try
{
return await _httpClient.GetAsync("api/get-data");
}catch(HttpRequestException ex)
{
await Task.Delay(1000);
return await SendRequest();
}
}
Requestów wyjdzie od Ciebie duuużo mniej i będą dużo bardziej sensowne. No bo jeśli uzyskałeś odpowiedź 429
, to mało prawdopodobne, że od razu w następnym requeście otrzymasz poprawną. Odczekaj chwilę – dokładnie to mówi ten błąd: „Wstrzymaj konie kowboju, daj odetchnąć… albo wykup wyższy pakiet dostępu”.
To samo tyczy się innych kodów, które warto ponawiać.
Takie „stałe” (co jedną sekundę) ponawianie pewnie jakoś wygląda i pomaga. Natomiast można to zrobić duuuużo lepiej.
Jitter
Jitter (możesz wyszukać w necie pod hasłem „retry with jitter”) to pewna zmienna, która pomaga lepiej ustalić ten czas. To może być jakaś losowość, czyli raz czekasz sekundę, raz czekasz dwie, raz czekasz pół.
Ale to może być też exponential backoff
.
Exponential backoff
Zapamiętaj to pojęcie dobrze, bo może pojawiać się na pytaniach rekrutacyjnych 😉
Exponential backoff
to ogólnie przyjęta strategia do obliczania czasu, jaki musi minąć pomiędzy ponawianiem konkretnego żądania. Polega na tym, że pierwsze ponowienia są dość szybko, a kolejne mają coraz większą przerwę. Zobacz ten prosty przykład ponawiania requestu w pseudokodzie:
Request();
Czekaj(1000);
Request();
Czekaj(2000);
Request();
Czekaj(4000);
Request();
Czekaj(8000);
Jeśli pierwszy request trzeba ponowić, odczekaj sekundę.
Jeśli i to nie poszło, odczekaj 2 sekundy.
Jeśli nadal nie działa, odczekaj 4 sekundy… (to jest potęgowanie) Itd.
Jest to dość eleganckie rozwiązanie i szeroko stosowane.
Oczywiście nie musisz tego wszystkiego robić sam. W .NET jest paczka, która całą tą czarną robotę z ponawianiem requestów robi za Ciebie. I to jest prawidłowy mechanizm i bardzo dobra praktyka.
Przywitaj Polly
Jest taki Nuget:
Użycie tej paczki bardzo ułatwia całą pracę, co za chwilę zobaczysz, ale można jeszcze prościej (co zobaczysz później).
Polly
przedstawia mechanizm AsyncPolicy
, w którym po prostu budujesz sobie politykę ponawiania requestów. Oczywiście politykę możesz zbudować raz i używać ją wszędzie albo możesz też mieć różne polityki. Zbudujmy swoją pierwszą polityke:
private readonly IAsyncPolicy<HttpResponseMessage> _retryPolicy =
Policy<HttpResponseMessage>
.Handle<HttpRequestException>()
.OrResult(x => (int)x.StatusCode >= 500 || x.StatusCode == HttpStatusCode.TooManyRequests)
.RetryAsync(3);
//wywołanie requestu nieco się teraz zmienia:
public async Task<HttpResponseMessage> SendRequest()
{
return await _retryPolicy.ExecuteAsync(() => _httpClient.GetAsync("api/get-data"));
}
W pierwszych linijkach stworzyliśmy politykę ponawiania requestów. To jest bardzo prosty builder i ma oczywiście dużo więcej możliwości niż tylko to, co pokazałem. Ale nie chcę w tym artykule pisać dokumentacji Polly, którą znajdziesz tutaj 🙂
Generalnie to mówi tyle:
IAsyncPolicy<HttpResponseMessage>
– stwórz politykę dla typu zwracanegoHttpResponseMessage
Handle<HttpRequestException>
– użyj, jeśli pójdzie exception typuHttpRequestException
(handle exception)OrResult
…. – lub rezultatem będzie – i tu przekazany delegatRetryAsync(3)
– ponów taki request 3 razy
I zobacz teraz co się stało w metodzie SendRequest
. Została tylko jedna linijka, a mamy załatwione ponawianie requestu dla konkretnych StatusCode’ów i dla exceptiona, który może być rzucony. Wszystko się dzieje wewnątrz metody ExecuteAsync
. My tylko musimy przekazać jej funkcję, która ma zostać wykonana – czyli konkretny strzał do API.
ExecuteAsync
zwróci HttpResponseMessage
, ponieważ z takim typem została zadeklarowana nasza polityka.
Jednak tak stworzona polityka nie jest idealna, bo będzie ponawiała request za requestem bez żadnej przerwy. Czy możemy dodać jakiś delay? Oczywiście, że tak:
private readonly IAsyncPolicy<HttpResponseMessage> _retryPolicy =
Policy<HttpResponseMessage>
.Handle<HttpRequestException>()
.OrResult(x => (int)x.StatusCode >= 500 || x.StatusCode == HttpStatusCode.TooManyRequests)
.WaitAndRetryAsync(3, retryCount => TimeSpan.FromSeconds(Math.Pow(2, retryCount)));
Tutaj metodę RetryAsync
zamieniliśmy na WaitAndRetryAsync
. Ta metoda w pierwszym parametrze przyjmuje ilość żądanych powtórzeń – tak jak RetryAsync
, natomiast w drugim podajesz czas jaki ma upłynąć przed kolejnymi powtórzeniami.
Drugim parametrem jest oczywiście funkcja, która ten czas oblicza. W parametrze funkcji dostajesz zmienną int – retryCount
, która Ci mówi, które powtórzenie aktualnie się odbywa. Za pomocą tej informacji w bardzo łatwy sposób możemy stworzyć swój exponential backoff
, co zostało zrobione w tym kodzie.
Wygląda skomplikowanie? Jasne, że można prościej.
Rozszerzenia do Polly
W Nuget znajdziesz różne rozszerzenia do Polly
, między innymi Polly.Contrib.WaitAndRetry
. Celem tego rozszerzenia jest dostarczenie Ci już gotowych mechanizmów „backoff”, czyli tych do obliczania czasu między powtórzeniami żądania. I powyższy kod może być zamieniony na taki:
private readonly IAsyncPolicy<HttpResponseMessage> _retryPolicy =
Policy<HttpResponseMessage>
.Handle<HttpRequestException>()
.OrResult(x => (int)x.StatusCode >= 500 || x.StatusCode == HttpStatusCode.TooManyRequests)
.WaitAndRetryAsync(Backoff.ExponentialBackoff(TimeSpan.FromSeconds(1), 3));
W rozszerzeniu Polly.Contrib.WaitAndRetry
dostaliśmy klasę Backoff
i metodę ExponentialBackoff
, której przekazaliśmy dwa parametry:
- jaki czas musi upłynąć przed PIERWSZYM ponowieniem (tutaj sekunda)
- ile razy ponawiać
Jest jeszcze lepsza metoda – do exponential backoff
można dodać element losowości. Czyli przerwy nie będą idealnymi potęgami dwójki, ale będą trwały trochę mniej lub trochę więcej:
private readonly IAsyncPolicy<HttpResponseMessage> _retryPolicy =
Policy<HttpResponseMessage>
.Handle<HttpRequestException>()
.OrResult(x => (int)x.StatusCode >= 500 || x.StatusCode == HttpStatusCode.TooManyRequests)
.WaitAndRetryAsync(Backoff.DecorrelatedJitterBackoffV2(TimeSpan.FromSeconds(1), 3));
Jak widzisz, w bardzo łatwy sposób możesz zmieniać sobie strategie liczenia czasu.
Ale można jeszcze prościej… 😉
Integracja .NET z Polly
Microsoft w całej swojej dobroci zrobił już integrację z Polly
, dzięki czemu możemy używać tego mechanizmu właściwie bez większych zmian w kodzie. Wszystko jest wpięte do HttpClientFactory
, o którym pisałem trochę w artykule jak używać HttpClient.
Przede wszystkim pobierz sobie NuGeta: Microsoft.Extensions.Http.Polly
. On ma już wszystkie zależeności.
Teraz, gdy rejestrujesz swojego klienta Http:
builder.Services.AddHttpClient<IndexModel>((client) =>
{
client.BaseAddress = new Uri("https://example/com/");
});
możesz dodać swoją politykę Polly:
builder.Services.AddHttpClient<IndexModel>((client) =>
{
client.BaseAddress = new Uri("https://example/com/");
})
.AddPolicyHandler(Policy<HttpResponseMessage>
.Handle<HttpRequestException>()
.OrResult(x => (int)x.StatusCode >= 500 || x.StatusCode == HttpStatusCode.TooManyRequests)
.WaitAndRetryAsync(Backoff.DecorrelatedJitterBackoffV2(TimeSpan.FromSeconds(1), 3)));
Zwróć uwagę, że dodałem dokładnie tą samą politykę, co w kodzie wyżej, bo to jest dokładnie takie samo działanie.
Oczywiście swoje polityki możesz trzymać w różnych miejscach (i zmiennych) i mieć je bardziej scentralizowane, jeśli tego chcesz.
Teraz już możesz HttpClienta
uzywać w sposób klasyczny:
public class IndexModel : PageModel
{
private readonly HttpClient _httpClient;
public IndexModel(HttpClient httpClient)
{
_httpClient = httpClient;
}
public async Task<HttpResponseMessage> SendRequest()
{
return await _httpClient.GetAsync("api/get-data");
}
}
Jeśli jeszcze nie wiesz, czemu akurat w taki sposób używamy HttpClient (przez dependency injection), KONIECZNIE przeczytaj ten artykuł.
Można jeszcze prościej
Ludzie, trzymajcie mnie, bo można jeszcze prościej:
builder.Services.AddHttpClient<IndexModel>((client) =>
{
client.BaseAddress = new Uri("https://example/com/");
}).AddTransientHttpErrorPolicy(policy => policy.WaitAndRetryAsync(Backoff.DecorrelatedJitterBackoffV2(TimeSpan.FromSeconds(1), 3)));
Powtarzanie requestu w konkretnych warunkach jest na tyle pospolite, że Microsoft zrobił dodatkowe rozszerzenie do tego. Metoda AddTransientHttpErrorPolicy
dodaje politykę domyślnie ustawioną na:
- obsługę exceptiona typu
HttpRequestException
, - obsługę rezultatu, gdy status >= 500
- obsługę timeout.
Musimy dodać tylko backoff
jaki chcemy mieć (czyli ten delay pomiędzy powtórzeniami).
Ale uwaga. Uważny czytelnik zorientował się, że metoda AddTransientHttpErrorPolicy
nie dodaje do polityki statusu kodu 429 Too may requests
. Zgadza się. Jeśli chcemy to mieć, musimy sami to dodać:
builder.Services.AddHttpClient<IndexModel>((client) =>
{
client.BaseAddress = new Uri("https://example/com/");
}).AddTransientHttpErrorPolicy(policy =>
policy.OrResult(x => x.StatusCode == HttpStatusCode.TooManyRequests)
.WaitAndRetryAsync(Backoff.DecorrelatedJitterBackoffV2(TimeSpan.FromSeconds(1), 3)));
Przyznasz jednak, że rozwiązanie jest duuużo bardziej czytelne i dużo lepsze niż mechanizmy, które tworzyłbyś sam, prawda? W zasadzie cały ten mechanizm ograniczył się do wywołania trzech metod przy konfiguracji. Piękna sprawa.
To tyle. Dzięki za przeczytanie artykułu. Jak zwykle, jeśli czegoś nie rozumiesz lub znalazłeś błąd w tekście, koniecznie daj mi znać w komentarzu.
A i sprawdź swoje apki, gdzie używasz zewnętrznych Api. Czy w którejś z nich masz czasem problem z dostępnością?